تعداد مشاهده : 3762

عملی کردن ایده ها

شاید برای خیلی از ما انسان ها چنین شرایطی پیش آمده باشد که ایده ای را ارائه می دهیم ولی از اجرای آن می ترسیم و با خودمان فکر می کنیم که قدم بعدی برای اجرای آن چیست؟!  سوألات متفاوتی به عنوان اولین سوال مطرح خواهد شد. عموما" افراد دنبال راه هایی هستند تا سریع تر و راحت تر ایده ها را عملی نمایند.

سنجش و ارزیابی ایده:

قبل از اینکه ادامه دهید سعی کنید به ده سوال زیر به صورت مکتوب پاسخ دهید:

۱- ایده شما قرار است کدام مشکل را حل کند؟ قرار است کدام چرخ را روان کند؟ کدام نیاز را مشخصا رفع کند؟

۲- آیا محصولات مشابه بازار را بررسی کرده‌اید؟

۳- فکر می‌کنید تفاوت ایده یا محصول شما با سایر رقبا در چیست؟ ناب بودن در ایده شما موجود است؟

۴- آیا تنهایی شروع کرده‌اید یا تیم تشکیل داده‌اید؟

۵- اگر بخواهید برای یک سرمایه‌گذار صحبت کنید او را چگونه متقاعد می‌کنید؟

۶- آیا به راه‌های غیر مستقیم برای رفع مشکل هدف اندیشیده‌اید؟

۷- تا چه اندازه اصل سادگی را رعایت کرده‌اید؟

۸- آیا می‌توانید ایده خود را در ۳۰ ثانیه توصیف کنید؟

۹- آیا موفق شده‌اید اولویت‌ها را ببینید؟ شاخ و برگ‌های اضافی را بزنید؟

۱۰- دلایل مهمی که به شما امیدواری می‌دهد که در این ایده موفق خواهید شد کدام هستند؟


  ایده باید منطبق بر هدف باشد

فرقی نمی کند که شخصا" یا گروهی با ایده هایی که پیش رو دارید، مواجه شوید. مهم ترین کاری که برای انجام دادن چنین ایده ای باید پیش رو داشته باشید، چیست؟ داشتن ایده به تنهایی کافی نخواهد بود. ایده تان باید برای هدف تان مهم و هم چنین وابسته به آن باشد. ایده هایی که در همین اولین قدم مناسب به نظر نمی رسند باید کنار گذاشته شوند یا هرگز عملی نشوند.

ایده باید ناب باشد

ایده ها در ابتدا به نظر مسخره و هیجان انگیز می آیند اما هر ایده ای به نوبه ی خود کامل و شفاف می باشد. قبل از این که ایده های تان را عملی سازید، مطمئن شوید که واقعا" آن را درک کرده اید و مشخص نمایید که از عملی شدن چنین ایده ای چه انتظاری دارید. این قدم برای عملی ساختن ایده هایی که در گروهی مطرح می شود بسیار مهم خواهد بود، چرا که ممکن است افراد گروه تصویر روشنی از ایده ی مطرح شده در ذهن نداشته باشند.

متمایز کردن ایده

تحقیقات و ارزیابی‌های اولیه را به پایان رسانده‌اید. هم‌اکنون باید تعیین کنید که چه چیزی محصول شما را فوق العاده می‌کند؛ یعنی چه ویژگی محصول شما را از سایر محصولات متمایز می‌کند. این مهم‌ترین بخش کار است؛ چراکه برای معرفی خود در میان انبوه محصولات مشابه، باید خود را به شیوه‌ای خلاقانه از دیگران متمایز سازید. این تمایز باید برای مشتری ارزشمند باشد. این تمایز مانند اسبی است که ایده خود را بر روی آن سوار کرده و به سرعت می‌رانید.

ایده باید سازمان دهی شود

اگر ایده هایی که مطرح کردید از دو مرحله ی قبل گذشتند، زمان برنامه ریزی فرا رسیده است. مرحله ی پیاده سازی را تصور کنید. در مورد زمانی که دارید خوب فکر کنید. به چنین ایده های برای طولانی مدت نگاه کنید. زمانی که برای برنامه ریزی و سامان دهی صرف می کنید، برای عملی کردن ایده های تان سودمند خواهد بود.

ایده باید مفید باشد

ممکن است که ایده ای که مطرح می کنید برای خودتان واقعی نباشد. برنامه ریزی تان باید کمکی به شما باشد تا متوجه شوید که کجاها به تجربه ی بیش تری برای عملی کردن ایده تان نیاز دارید. در کارهای گروهی چنین چیزی بیش تر به چشم می آید. فکر کنید که به چه منابعی و چه کارهایی نیاز دارید و به آن ها تکیه کنید. اگر چنین کارهایی را انجام دهید، ایده های تان سریع تر به مرحله ی عمل می رسند.
بر روی ایده تمرکز کنید. وقتی که تصمیم می گیرید که کدام ایده تان را باید عملی کنید و برای آن برنامه ریزی می کنید، زمان را برای عملی شدن ایده تان در نظر بگیرید! تمرکز بر روی ایده به معنی ایجاد گام های بعدی برای تحقق ایده ها به واقعیت ها است. یعنی از مرحله ی ایده به مرحله ی عمل برسیم. تمام انرژی تان را برای تحقق ایده تان متمرکز سازید.

ایده های تان را محقق سازید

ممکن است یک یا چندین ایده را دوست داشته باشید. متوجه این موضوع باشید که بین ایده های خوب و ایده های درست تفاوت هایی است. ممکن است که ایده های خوبی در سر داشته باشید. اما برای برخی از آن ها زمان مناسب نباشد. برخی دیگر زیاد مهم نیستند. بعضی دیگر با اهداف شما هماهنگ نیستند. برای این که بهترین ایده های مان را محقق سازیم، باید برخی از ایده ها را فدای بعضی دیگر نماییم. وقتی که قصد دارید که چنین کاری را انجام دهید، شانس تان را برای عملی ساختن سایر ایده ها بهبود داده اید.
کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به شرکت پارس پردازش دارامان می باشد

Copyright © 2014 Daraman. All Rights Reserved